Освіта під час війни: як Закарпаття стало освітнім тилом України

    Повномасштабна війна перетворила освітню систему України на один із ключових фронтів внутрішньої стійкості. Якщо східні регіони зазнали руйнувань і евакуації навчальних закладів, то Закарпаття стало освітнім тилом країни — прийняло переміщені університети, коледжі, викладачів і тисячі студентів.
    Особливе місце в цьому процесі посідають педагогічні заклади — « Гуманітарно-педагогічний фаховий коледж Мукачівського державного університету» і «Ужгородський національний університет», які не лише продовжили підготовку майбутніх учителів, а й стали осередками допомоги й інтеграції для внутрішньо переміщених студентів.
      Закарпаття — безпечна зона освіти.
    За даними департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА, у регіоні з 2022 по 2025 рік кількість студентів зросла майже на 25%, головне через внутрішню міграцію з прифронтових областей.
    Більшість коледжів і університетів працюють у змішаному форматі: теоретичні заняття — онлайн, практичні — очно, із суворим дотриманням правил безпеки. Усі навчальні корпуси, які функціонують офлайн, мають укриття або співпрацюють із місцевими громадами для забезпечення сховищ.
    Гуманітарно-педагогічний фаховий коледж Мукачівського державного університету — це один із провідних центрів підготовки вчителів для початкової та дошкільної освіти на Закарпатті. Навіть у воєнний час заклад зберіг стабільний навчальний процес.
     У 2022–2025 роках коледж не лише прийняв частину студентів з інших регіонів, а й розширив програми практичної підготовки — майбутні педагоги долучаються до роботи з дітьми ВПО, допомагають у психологічній адаптації школярів, проводять освітньо-волонтерські заходи.
     Соціальна роль педагогів у час війни.
    Педагогічна освіта сьогодні — не лише про методику викладання, а й про психологічну стійкість, гуманність і служіння громаді.
    Випускники педагогічних коледжів і факультетів Закарпаття працюють із дітьми ВПО, допомагають організовувати навчання у тимчасових притулках, беруть участь у відновленні освітнього процесу в громадах, що прийняли переселенців.
    Як зазначає у своєму звіті МОН України, саме вчителі молодших класів і вихователі нині відіграють “ключову роль у збереженні довіри до школи й почуття стабільності серед дітей”.
  Авторка статті: Корнелія Шпірь здобувачка освіти змішаної форми навчання в «Гуманітарно – педагогічному фаховому коледжі Мукачівського державного університету», спеціальності  (Музичне мистецтво) та студентка відділення журналістики УжНУ.