Відкрите заняття з математики на тему: «Властивості та графік логарифмічної функції»

        09 березня 2023 р. на 1 курсі групи А викладачем Тацак Н. В. було проведено заняття з теми «Властивості та графік логарифмічної функції». Поняття функції є одним з найскладніших понять курсу математики загальноосвітньої школи.  Особливість полягає в тому, що саме з цієї теми ми почали впроваджувати технологію «перевернутого навчання» на заняттях з математики.
       Модель навчання «Перевернутий клас» (FlippedClass) являє собою різновид змішаного навчання, головною особливістю якого є те, що домашнім завданням для здобувачів освіти є опрацювання нового навчального матеріалу. Натомість в аудиторії під керівництвом і за допомогою викладача виконують практичні завдання до тієї теми, яку засвоїли вдома.
«Перевернуте навчання»– це форма активного навчання, авторами якої вважаються вчителі хімії Аарон Самс і Джонатан Бергманн (США).
       Серед описаних видів перевернутого навчання ми обрали типовий перевернутий клас (The Standard Inverted Classroom).Здобувачі освіти отримують домашнє завдання, яке передбачає перегляд відео лекцій, ознайомлення з матеріалами, що стосуються теми наступного заняття, під час якого на практиці застосовують отримані теоретичні знання, а викладачі мають додатковий час для розв’язання практичних задач та індивідуальної роботи.
        Крім навчального відео, конспекту лекції «Властивості та графік логарифмічної функції», здобувачам було надано покрокову інструкцію для роботи над темою: перелік питань на повторення загальних відомостей про функції, питання, за якими потрібно скласти власний конспект, алгоритм побудови графіків зростаючої і спадної логарифмічних функцій, перелік питань для тестування, адже, однією зі складових такого заняття є перевірка вивченого самостійно теоретичного матеріалу. Група студентів отримали завдання підготувати проєкт «Логарифмічна спіраль». При підготовці до заняття було проведено групові та індивідуальні консультації он лайн. Опитування на занятті показало, що здобувачі, переважно, засвоїли теоретичний матеріал. Традиційно складні питання викладачка Тацак Н. В. пояснила в ході обговорення властивостей логарифмічної функції.

 

      Для розв’язування практичних завдань здобувачів було поділено на три групи (за типами основних завдань). По завершенню роботи   кожна група представила розв’язання певного типу задач.

        Група студентів, що працювали над проєктом, представили свою роботу. Серед великої кількості проєктів щодо застосування логарифмічної функції обрали тему «Логарифмічна спіраль – математична модель оптимальних явищ у природі».

       В будь-якому місці, де є природне явище, в якому поєднуються розширення або стиснення з обертанням з’являється логарифмічна спіраль: це і мушлі молюсків, насіння соняшника, лусочки ананаса, роги диких тварин, кігті лева, павутиння, навіть руйнівні урагани і торнадо закручуються по логарифмічній спіралі. Наша Галактика закручена по логарифмічній спіралі.
     Отже,  в основі такого математичного поняття як «логарифмічна спіраль» лежать спостереження протягом сотень років за природніми формами і явищами. Математика, зокрема і логарифмічна функція – засіб відображення реального світу.

      Процес підготовки до заняття за принципом «перевернутого навчання», заняття та результати тестування показали, що здобувачі освіти: переважно, в змозі планувати час, виділений на завдання, виконувати пошукову роботу по заданій темі, аналізувати знайдену інформацію та представляти її у вигляді очікуваного результату; працюють з різними інформаційними джерелами, опрацьовують математичний матеріал як самостійно, так і колективно; у здобувачів освіти формується потреба до самостійного пошуку та подальшого опрацювання інформації, усвідомлюється роль самонавчання.
        Інтерес до «Перевернутого класу» постійно росте. Перенесення подачі теоретичного матеріалу за межі аудиторії допомагає виділити більшу кількість часу на занятті з математики для розвитку навичок застосування теоретичних знань на практиці, адже пояснення, яке б воно не було яскраве, в супроводі відео, презентацій, не зможе замінити тренування, яке вважають «рутиною».
      Концепцію «перевернутого класу» називають методикою 21-го століття.